Znaczenie cholesterolu w Twojej diecie

Korzystaj z dobrodziejstwa letnich owoców i warzyw!

 

 

Truskawki

Owoce te zawierają składniki, które mogą przyczynić się do stabilności blaszek miażdżycowych i zapobiegania zakrzepicy żylnej, co w przyszłości może wpłynąć na zmniejszenie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych2.

 

Czereśnie

Czereśnie zawierają kwercetynę, która reguluje stężenie cholesterolu w surowicy krwi. Natomiast zawartość potasu w tych owocach przyczynia się do stabilizacji ciśnienia tętniczego krwi, co pozytywnie wpływa na układ krążenia3.

 

Bób

Bób jest bardzo dobrym źródłem błonnika pokarmowego, który wiąże kwasy żółciowe w jelicie grubym, zmniejszając stężenie trójglicerydów we krwi. W 100 gramach produktu jest go aż 5,4 g!

Ponieważ bób charakteryzuje się wysoką zawartością protein, jest właściwym wyborem dla osób, które ze względu na choroby układu krążenia, powinny ograniczyć spożywanie mięsa4.

 

Aktywność fizyczna

Lato to idealna pora roku na podjęcie aktywności na świeżym powietrzu!

Aby zwiększyć poziom dobrego cholesterolu we krwi, zaleca się umiarkowany wysiłek przez minimum 30 minut dziennie (łącznie 200-300 min/tydzień)5.

 

Jazda na rowerze

Przejażdżka jednośladem to dobry wybór dla osób z nadwagą – kalorie są spalane bez nadmiernego obciążenia układu ruchowego, chociażby stawów kolanowych. Rowerzyści mogą liczyć też na obniżenie poziomu cholesterolu LDL i wzrost HDL6!

 

Jazda na rolkach

To przyjemne ćwiczenie aerobowe, prowadzące do zwiększenia wymiany tlenowej w organizmie. Dzięki tej formie aktywności wzmacnia się serce i obniża ciśnienie krwi, co wpływa na redukcję ryzyka zawału i udarów7,8.

 

Kajakarstwo

Serce doświadczonego kajakarza pompuje około 50% więcej krwi niż osoby prowadzącej siedzący tryb życia! Włącz w swoje plany regularne spływy kajakowe, by wzmocnić centrum swojego układu krwionośnego9.

 

Pamiętaj, że dobór ćwiczeń należy konsultować ze swoim lekarzem prowadzącym i indywidualnie dostosować do możliwości i kondycji.

Porzuć złe nawyki

Lato sprzyja spotkaniom z przyjaciółmi, biesiadowaniu na powietrzu, wieczornemu relaksowi. Niestety, wspólne grillowanie i weekendowe przyjęcia często wiążą się z nawykami, którym nie po drodze do zdrowego stylu życia.

 

Grill

Do składników pokarmowych wpływających na wzrost cholesterolu LDL należą nasycone kwasy tłuszczowe. Znajdują się m.in. w tłustych mięsach, kiełbasie wiejskiej, boczku10. Dlatego układając menu na grilla pomyśl o drobiu bez skóry, rybach i sałatce ze świeżych warzyw11.

 

Słodkie napoje

W czasie upałów chętniej sięgamy po orzeźwiające napoje z dużą zawartością cukru. Niestety, przewlekłe zwiększenie poziomu cukru we krwi często prowadzi do zmian w stężeniu cholesterolu i trójglicerydów12. By ugasić pragnienie, wybieraj wodę lub schłodzoną herbatę. Nie zapominaj o nawodnieniu! Kiedy organizm jest odwodniony, produkuje więcej cholesterolu, aby zabezpieczyć komórki przed nadmierną utratą wody13.

 

Niejakościowy sen

Długie wieczory i przyjemna temperatura nocą bywają pretekstem do spotkań towarzyskich trwających do późna. Biesiadowanie sprawia, że kładziesz się spać późno, z pełnym brzuchem i pod wpływem alkoholu. Śpisz krótko, a jakość odpoczynku nie jest najlepsza. Niedospanie oddziałuje na metabolizm cholesterolu, skutkując obniżeniem poziomu HDL. Niski poziom tej frakcji wpływa na zwiększenie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Nie odbieraj sobie czasu na regenerację organizmu14!

 

 

 

 

  1. Fijoł-Adach E., Feledyn-Szewczyk B., Wpływ systemu produkcji rolnej na występowanie substancji bioaktywnych w owocach truskawki, Postępy techniki przetwórstwa spożywczego 1/2016
  2. Pchełka K, Właściwości zdrowotne truskawek, dostęp: https://zywienie.abczdrowie.pl/wlasciwosci-zdrowotne-truskawek-wideo (24.06.2020)
  3. Wnęk D. Czereśnie, dostęp: https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/122504,czeresnie (09.06.2020)
  4. Orzełowska A., Bób: kalorie, właściwości i wartości odżywcze. Wskazówki, jak gotować bób, by był miękki i smaczny, dostęp:https://stronazdrowia.pl/bob-kalorie-wlasciwosci-i-wartosci-odzywcze-wskazowki-jak-gotowac-bob-by-byl-miekki-i-smaczny/ar/c14-14892977 (24.06.2020)
  5. Wnęk D., Cholesterol, https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/117035,cholesterol, dostęp 24.06.2020
  6. Jazda na rowerze. Dlaczego warto?, dostęp: http://polskanarowery.sport.pl/msrowery/1,105130,19510006,jazda-na-rowerze-dlaczego-warto.html (24.06.2020)
  7. Co to jest trening aerobowy?, dostęp: https://www.medonet.pl/zdrowie,trening-aerobowy---definicja--zasady--korzysci,artykul,1728882.html (24.06.2020)
  8. Sobolak J., Zadbaj o formę na… rolkach!, dostęp: http://magazyn.diagnostyka.pl/zadbaj-o-forme-rolkach/ (24.06.2020)
  9. Kajakarstwo, dostęp: https://uroda.abczdrowie.pl/kajakarstwo (24.06.2020)
  10. Cybulska B., Dieta w hipercholesterolemii. Zdrowe odżywianie pacjentów ze zwiększonym stężeniem cholesterolu całkowitego, dostęp: https://www.mp.pl/pacjent/dieta/diety/diety_w_chorobach/88067,dieta-w-hipercholesterolemii-zdrowe-odzywianie-pacjentow-ze-zwiekszonym-stezeniem-cholesterolu-całkowitego (24.06.2020)
  11. Arent-Piotrowska K., Hipercholesterolemia – zmora dzisiejszych czasów. Co zrobić, by zapobiec jej konsekwencjom w świetle aktualnych zaleceń kardiologicznych, Probl Hig Epidemiol 2018, 99(2): 110-111
  12. Wysoki cholesterol i cukrzyca, dostęp: https://cukrzycapolska.pl/choroby-powiazane/wysoki-cholesterol/ (24.06.2020)
  13. Pamiętaj o piciu wody. 9 skutków odwodnienia organizmu, dostęp: http://www.zdrowie.senior.pl/75,0,Pamietaj-o-piciu-wody-9-skutkow-odwodnienia-organizmu,20897.html (24.06.2020)
  14. Wysypiaj się. Brak snu obniża poziom dobrego cholesterolu, dostęp: http://www.zdrowie.senior.pl/75,0,Wysypiaj-sie-Brak-snu-obniza-poziom-dobrego-cholesterolu,23924.html (24.06.2020)

Niniejszy serwis poświęcony jest tematyce zdrowego stylu życia oraz zdrowia, jednakże ma on jedynie charakter edukacyjny i informacje dotyczące produktów opisanych w serwisie nie mogą zastąpić porady lekarza lub innego wykwalifikowanego specjalisty, w związku z czym nie ponosimy odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych w serwisie i nie gwarantujemy wyników zastosowania produktów i porad/informacji. Szczegółowe informacje o warunkach korzystania z serwisu znajdują się tutaj.